O nás

Devadesátky v AZ–Music

Pro popkulturní fanoušky tu jsme už přes 30 let.

Na počátku 90. let totiž majitel Krámu Radek Kopecký, který se od mala zajímal o komiksy, hudbu, filmy a popkulturu obecně, začal v Brně prodávat muziku. Vše od dechovky přes nejnovější západní rock & pop po klasickou hudbu doplněné pečlivým výběrem filmů, které kromě komiksů miluje dodnes, nabízel v obchodě A–Z Music na Palackého třídě hned vedle Semilassa. Zhruba z té doby, kdy jsme ještě prodávali muziku, pochází oficiální název naší společnosti: Hudební krám, s. r. o.

V roce 1997 začal vycházet komiksový magazín Crew. Poté, co Radek jeho první číslo cestou do práce náhodně uviděl v trafice, si jako celoživotní fanoušek komiksů řekl: „To je super, to musím prodávat taky!“ Proto ihned zavolal do Prahy šéfredaktorovi Pavlovskému a za pár týdnů už měl kromě hudby na pultě ve svém krámku i kompletní nabídku nakladatelství Crew. Tak vlastně začala historie nejstaršího „comics shopu“ nejen v Brně, ale v celé republice.

Radek v Komiksovém krámě na BěhounskéRadek na přelomu tisíciletí postupně úspěšně rozšiřoval svůj záběr. V nevyužívaných prostorech kina Art se mu naskytla možnost vytvořit kavárnu/bar Promítačka, kde jste si mohli v příjemném prostředí přečíst či zakoupit komiksy, filmové knihy a časopisy, případně zapůjčit na VHS, DVD a CD filmy či muziku. Zároveň v té době otevírá vedle zavedeného A–Z Music na Palackého i CD bazar Hudební krám ve Skleněné louce na Kounicově, aby se po roce přestěhoval do většího, přímo v centru Brna v pasáži Typos na Běhounské. A právě hudební bazar se stává hlavním těžištěm dalšího vývoje.

Internet se po roce 2000 postupně rozšiřuje do domácností a problém s nelegálním vypalováním CD střídá nová vlna hudebního a filmového pirátství, které se postupně stává likvidačním pro většinu videopůjčoven i prodejen s hudbou a filmem. A–Z Music se zavírá a pár měsíců poté končí i bar Promítačka. Radkovi tak zůstává „jen“ krámek na Běhounské. V něm postupně obmněňuje sortiment z CD a DVD na komiksy, které jsou na vzestupu. Radek v prodejně na nám. Svobody. Dobré místo, ale malé...Česká nakladatelství jako Crew, BB/Art a Calibre (dnes Comisc Centrum) mají rok od roku obsáhlejší ediční plány, a s tím přibývá komiksů i na prodejně. K tomu se postupně objevují i komiksy v angličtině a nově vznikající merch spojený s počátkem obliby superhrdinských filmů. Z původně čistě Hudebního krámu se tak stává Hudební a komiksový krám, a nakonec kolem roku 2010 jen Komiksový krám.

Důležitý milník jsme překonali v roce 2008. Radkovi se s tehdejšími kolegy podařilo zprovoznit e-shop NERDI.cz, na kterém si dnes čtete tyto řádky. Největší zásluhu na tom měl Toe, který se dodnes pohybuje na české komiksové scéně. Spolu s e-shopem v té době vznikaly rovněž komiksové podcasty, fanouškovské stránky a mnoho dalšího. Většinu bohužel však odvál čas.

Další roky byly ve znamení stěhování. Z Běhounské jsme se kvůli reknostrukci ulice přemístili na náměstí Svobody do zadní místnůstky krámku s ptákovinami. Byly to zajímavé roky, ale postupně nám to tam začalo být malé. Tak jsme v roce 2017 šli zase do většího a vlastního – do pasáže Rozkvět – kde nás najdete dodnes. V posledních letech se snažíme i díky novému vedoucímu Matějovi neztratit tempo: v reakci na nárůst popularity POPek jsme uzavřeli smlouvu přímo s Funkem, zapojili jsme se do v současnosti silně rezonující manga vlny a především jsme v roce 2020 obnovili náš stařičký e-shop do podoby moderního, přehledného a funkčního systému.

Ne vždy to bylo lehké – zpravidla ve chvíli, kdy se někam nastěhujeme, tak tam začne rekonstrukce. Starý e-shop nám padal častěji než perseidy v prosinci. Když už jsme začali uvažovat o dalším rozšiřování, přišel covid a uzavření prodejny v součtu téměř na rok… ale přes to všechno jsme se vždy snažili, snažíme a budeme snažit dále vydržet a poskytovat Vám, našim drahým zákazníkům, co nejlepší servis a co nejširší nabídku. Dělali jsme to tak posledních 30 let a snad to dalších 30 let budeme dělat dál.

Díky všem za podporu!

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení